PANDUAN BAGI
PELAJAR PJJ MENYEDIAKAN DIRI UNTUK MENGHADAPI PEPERIKSAAN**!!!
Anda dinasihatkan agar sentiasa meneliti nota kuliah, modul
dan buku dengan penuh perhatian supaya dapat menjawab soalan-soalan peperiksaan
nanti dengan baik dan cemerlang.
Berhubung dengan subjek BML 3043: Fonetik dan Fonologi
Bahasa Melayu, anda perlu mengetahui dan boleh menjawab setiap aspek ilmu
tersebut:
1. Anda perlu boleh menjawab soalan seperti Apakah itu ilmu fonetik?,
dan Apakah pula ilmu fonologi? Anda
perlu boleh menyatakan bahawa ilmu
fonetik ialah ilmu yang mengkaji bunyi-bunyi bahasa, iaitu bahasa yang
dituturkan oleh manusia. Contoh bunyi
yang dikaji ialah bunyi-bunyi vokal dan bunyi-bunyi konsonan. Contoh bunyi vokal ialah bunyi vokal depan
dan vokal belakang. Contoh bunyi
konsonan ialah bunyi-bunyi konsonan seperti konsonan letupan, konsonan geseran,
konsonan sengau dan konsonan letusan dan sebagainya. Anda perlu boleh memberikan contoh bunyi
konsonan (bersuara dan tidak bersuara) bagi setiap bunyi konsonan tersebut.
2. Anda perlu boleh membezakan antara bunyi vokal dan bunyi
konsonan. Anda perlu boleh
memberikan contoh-contohnya sekali.
3. Anda perlu mengetahui ciri-ciri vokal dan ciri-ciri konsonan,
misalnya vokal itu dihasilkan dengan cara udara keluar terus-menerus tanpa
sekatan. Bunyi vokal juga lantang dan
panjang. Konsonan dihasilkan dengan cara
adanya sekatan atau halangan atau sempitan.
Anda harus mengetahui jenis-jenis konsonan tersebut seperti konsonan
letupan, konsonan geseran, konsonan letusan, konsonan sengau dan
sebagainya.
4. Anda juga perlu mengetahui perbezaan antara bunyi sengau
dengan bunyi sengauan.
Bunyi sengau dalam bahasa Melayu ialah bunyi konsonan-konsonan sengau
seperti bunyi [ɲ], [ŋ].
Bunyi sengauan pula merupakan bunyi yang berlaku pada mana-mana bunyi
vokal yang hadir selepas bunyi konsonan sengau, contoh: [mãlam].
Pengaruh bunyi sengau itu merebak kena pada bunyi-bunyi vokal kerana
rongga hidung tidak sempat ditutup oleh anak tekak dan lelangit lembut. Selain itu, anda perlu memberikan
contoh-contoh vokal depan, vokal belakang dan vokal tengah. Anda juga perlu memberikan contoh-contoh
bunyi konsonan letupan, konsonan geseran, konsonan letusan, konsonan sengau dll.
5. Anda perlu mengetahui definisi fonem, alofon,
diftong, urutan dua vokal, bervariasi bebas,
beralternasi bebas, pasangan minimal. Anda harus boleh memberikan contoh-contoh
bagi setiap istilah tersebut.
6. Anda perlu boleh menjelaskan jenis-jenis
bunyi koartikulasi atau artikulasi tambahan bahasa Melayu seperti pembibiran,
penyengauan, penglelangitkerasan dan lain-lain.
Anda perlu boleh memberi contoh-contoh yang sesuai bagi setiap jenis
artikulasi tambahan tersebut.
7. Anda perlu boleh menerangkan Sistem Ejaan Baharu Bahasa
Melayu yang dipersetujui antara Malaysia dengan Indonesia pada tahun 1972. Anda juga perlu mengetahui manfaat-manfaat
yang diperoleh daripada sistem ejaan baharu tersebut. Anda perlu mengetahui hal tentang huruf-huruf
vokal dan huruf konsonan yang digunakan dalam sistem ejaan baharu tersebut serta
perubahan bunyi konsonan seperti ch berubah menjadi c, sh berubah menjadi sy,
dll. Anda juga perlu mengetahui kesemua
18 keselarasan huruf vokal yang digunakan dalam sistem ejaan baharu bahasa
Melayu. Anda harus memberikan
contoh-contoh ejaan bahasa Melayu yang betul berdasarkan keselarasan vokal
tersebut (sila rujuk halaman 132-135, buku Menguasai Bahasa Melayu Tinggi atau
rujuk halaman 6-7, buku Gunakan Bahasa Melayu Yang Betul). Anda juga dinasihatkan supaya berlatih dengan
latihan ejaan pada halaman 6-25 dalam buku Gunakan Bahasa Melayu Yang Betul.
8. Anda perlu berlatih dan mengetahui cara menulis
transkripsi fonetik. Misalnya
anda dikehendaki menulis perkataan ubi kayu dalam bentuk transkripsi
fonetik. Ada dua cara mengeja ubi
kayu tersebut. Jika ubi kayu
itu hadir pada awal ayat, bentuk transkripsi fonetik menjadi seperti
berikut:
[ʔubi kaju] - sebab
sebelum menyebut vokal [u], berlaku pengglotisan terlebih
dahulu
kerana sukar melafazkan vokal pada awal
perkataan.
Jika ubi kayu hadir di tengah
ayat, misalnya kakak membeli ubi kayu di pekan, bentuk transkripsi
fonetik menjadi seperti berikut:
|
[#kakaʔ məmbəli ubi kaju di pəkan#]
Perhatian:
ubi kayu yang hadir di awal ayat perlu dimulakan dengan koartikulasi
atau artikulasi tambahan pengglotisan [ʔ]
sebelum bunyi vokal [u], iaitu [ʔubi],
tetapi ubi kayu yang hadir di tengah ayat tidak memerlukan tanda
pengglotisan kerana dari segi sebutan kita dapat menyebut bunyi dengan licin
dan berterusan tanpa tersekat-sekat.
**SOALAN
PEPERIKSAAN ADALAH BENTUK ESEI.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan